Mil pula cakap aku ni lebih berusia pada anaknya jadi aku kenalah mengalah siap dituduhnya aku ada jantan lain katanya anak dia yang beritahu. fitnah yang berat diberikan demi mnutup kejahatan sndiri.

Mil pula cakap aku ni lebih berusia pada anaknya jadi aku kenalah mengalah siap dituduhnya aku ada jantan lain katanya anak dia yang beritahu. fitnah yang berat diberikan demi mnutup kejahatan sndiri.

Assalam min. mohon hide profile aku.
Disini aku nak share kisah hdupku sbgai ibu tunggal. Dah 1 Abad aku bcerai n bsarkn anak² sorang diri. Aku redha dengan ketentuan Allah buatku. aku ibu tunggal pada 2 orang anak. dari anak ke 2 lahir aku membsarkn dia tanpa kasih sayang seorang ayh. Aku dan ex bcinta 5 tahun tapi perkahwinan kami bertahan hanya 2 tahun saja. Setiap tahun aku lahirkan anaknya.

Masa bercinta smua manis. sebelum kawin aku bekerje. Lepas kwin aku bhnti keja sebab alahan teruk. aku cuba jadi istri yang baik pada ex. msg² masih muda masa tu. Ex muda 2 tahun pada aku. lepas berhenti keje mak dia macam tak berapa suka. Selau suruh aku keje. mak dia selalu kata duit anak dia tak cukup nak sara aku. Tapi kami ok je. ex tak pernah bagi aku duit. aku tak kisah pun. aku tahu suami aku tak berduit dan kami baru nak mulakan hidup.

Tapi yang paling aku tak boleh trima bla ex Curang. Lepas mgandung, kami pakai kreta. mungkin rezeki anak. Dalam rumah bertambah sikit² mengunakan duit mas kawin dan duit simpanan aku. ex janji nak bayar balik. Tapi sampai sekarang tinggal janji. Rumah kami beli masa bertunang lagi keluar KWSP masing² atas 2 nama Aku jugak buat keja kat rumah dengan kemahiran yang aku ada. hidup senang lah sikit dari mula² kawin rumah kosong..

Lelaki diuji bla dia senang. Pasal nafkah aku takpnh minta dengan ex. aku jnji nak hdup susah senang brsama. baju pun stahun skli bru dpt. Kisah bermula. Suatu hri aku ada terbaca msg yang mcurigakn dlm hdset ex. masa tu takde wasap lg. dia save nama lelaki. hati aku tak sdap. rasa berdebar². aku ambil no tel tu snyap² n call sndiri. Ternyata no prmpuan. dengan megahnya btina tu mgaku kekasih ex. mgkin dia dh tahu itu no aku. malam tu memang kami bgaduh besar. Anak tak sampai setahun lg. ex minta maaf sggup junjung Al Quran n bjnji takkan ulangi lg smbil mngis.

Aku maafkan dia keran anak. Masuk tahun ke 2 aku mengandung lagi Ya Allah rupanya kepercayaan aku dikhianati dia msh bhubung dengan btina tu. kali ni btina tu dh berani msg aku bertahu dia kat mana. bila aku call ex sllu tak dapat. Alasan bteri hbis. hati aku sakit dengan emosi tak stabil. kesian anak dlm prut dan anak sulung yang masih kecil. hari² aku mgadu pada Allah. Selesai solat aku bca yassin untuk ktenangan hati sambil mngis. Aku berdoa pada Allah.. “jika dia terbaik untuk ku, kau tunjukkn lah jln. jika tidak, pisahkan kami cara baik.” ex dengan dunia dia. abaikan aku n anak².

Dia dulu yang solat dah malas solat. family aku suruh aku mengadu pada ibunya, agar dapat nasihat pada anaknya. Rupanya aku plak dihina dkata tak reti bsyukur. Mil pula cakap aku ni lebih berusia pada anaknya jadi aku kenalah mengalah siap dituduhnya aku ada jantan lain katanya anak dia yang beritahu. fitnah yang berat diberikan demi mnutup kejahatan sndiri.

Masuk 7 bulan kehamilan aku balik kampung kerana ex tak padaulikn kami. Rupanya ex lagi sronok bawa balik btina tu ke rumah. Btina tu siap tinggal nota lagi dlm diary aku, di belakang frame gambar kawin kami. aku sedar pun lpas kami bcerai.masa aku ke rmh ex dengan family tuk ambil harta² milik aku..masa nak bsalin ex yang sptut brada disisi aku brada disisi maknya dengan alasan sma hdset hbis bateri. maknya takde otak ke..alasan demi alasan diberikan pada aku n anak².ayah aku dh takblh trima alasan ex sbb ex thu aku nak bsalin..beratus kli ayah aku cba call dia..lpas bpantang kami ke kaunseling..tapi takde pyelesaian.

Kami bgaduh besar n aku tak ikut dia balik sana..masa kt kg betina tu berani call rmh nak sakitkan hati aku bl aku pakai no lain..siap mgaku dia dh mgandung lg…Allah MAha Besar..rupanya Allah takizin aku balik ke rmh yang kotor tu..Akhirnya Ex n btina tu kena tngkap khalwt di rumah kami. hsil aduan jiran tetangga. rupanya masa aku takde ex hari2 bawa balik btina murahan tu..ketika dlm proses pceraian ex skli lg kena tgkap khalwat hsil report aku sndri untuk bukti..konon²nya dh bnikah..hdup macam laki bini tapi takkawin lg..

Tu pun jiran yang call aku btanya btul ke dia dh kawin..Kli ni dia kena naik mahkamh..lpas je kami bcerai yang makan masa jgk..sbb ex takmhu lpaskn aku..ex bkawin dengan btina tu..puas lah hati dia dpt milik org..Aku jalani hdup aku dengan anak² di kg..atas ptolongan kuarga,aku smbung bljr..aku guna kemahiran yang aku ada tuk cr duit..dr takde lesen apa² aku dpt bljr motor n kereta. sekarang aku dh bkeja, dapat beli kereta n jga ada rmh sndiri. walaupun tak semewah mana. Janji selesa tuk aku n anak². hdup aku hanya dengan anak² n Allah. bila orang tanya tak nak kawin lagi? Aku taktahu nak jawab sbb dh selesa hdup camni. enjoy n bahagia. Selalu bcuti dengan anak².

Allah sntiasa mudahkan urusan kami..bantuan ibu tunggal pun byk. Jadi gunalah sebaiknya tuk masa depan diri n anak²..Aku jga ada kedai sndiri dan masih lg bljar tuk majukan dri..Alhamdulillah..
Tapi ex…lpas dia kawin, dia pnh ajak aku rujuk blik jadi bini ke 2 dia. smudah itu? Slpas dia fitnah n khianati kpercyaan aku padanya.. memaafkan memang mudah tapi untuk melupakan? Taklama lpas tu aku dpt tahu dia bcerai..dia hdup susah. btina tu cr jantan lain. khifarah Allah.aku taktuntut hsil pcarian kami. tapi aku cma tuntut hak anak²..walaupun kami bpisah. aku tak pnh pisahkn dia dengan anak². dia blh dtg bila² masa n call anak². Allah tahu apa yang terbaik tuk hambanya. jangan lupa berdoa. Allah takpnh mzalimi hambanya. pilihlah hdup tenang dan bahagia. pilihan di tgn anda!!

Leave a Comment